Roboty SCARA – czym są, jak działają, do czego służą?
Rosnący stopień automatyzacji procesów wytwórczych powoduje, że w coraz większej liczbie przedsiębiorstw zaczynają być stosowane roboty SCARA. Roboty SCARA to nowoczesne maszyny przeznaczone do uzyskania maksymalnej szybkości podczas czynności wykonywanych w jednej płaszczyźnie i na małej przestrzeni. Ich zastosowanie pozwala zwiększyć wydajność pracy całego zakładu produkcyjnego, zapewniając wysoki poziom precyzji i powtarzalności prowadzonych działań.
Postaw na sprawdzone rozwiązania
Roboty SCARA to silne, szybkie oraz bardzo wydajne urządzenia, które znajdą swoje zastosowanie w firmach działających w różnych branżach. Mogą być wykorzystywane do montażu małych elementów oraz manipulowania materiałami. Ich ogromną zaletą jest prosty montaż, intuicyjna obsługa oraz niewielkie rozmiary. Wszystko to powoduje, że znajdą swoje zastosowanie nie tylko w dużych przedsiębiorstwach przemysłowych, ale również w niewielkich zakładach czy nawet warsztatach.
Roboty SCARA pracują w 4 osiach, a ich elastyczność w montażu oraz precyzja ruchów sprawiają, że mogą być nawet wykorzystane do realizacji czynności montażowych wymagających szczególnej precyzji. Możliwość obsługi elementów o wadze od 3 do 6 kilogramów powoduje, że urządzenia tego typu nadają się do przenoszenia lub montowania lekkich elementów.
Integracja robotów SCARA marki Trio
Korzystanie z tradycyjnego podejścia do sterownika robota SCARA to wyzwanie związane z koniecznością programowania interakcji między sterownikiem maszyny i sterownikiem robota. Co za tym idzie, zostajemy z dwoma oddzielnymi systemami do utrzymania. Zintegrowane rozwiązanie, w którym sterowanie robotem i maszyną możemy wykonać przez jeden skoordynowany system, ułatwia programowanie i maksymalizuje wydajność pracy robota SCARA. Taki układ oferuje również prostszą rozszerzalność i konserwację systemu.
Robot SCARA marki Trio w skrócie
- Pakiet Trio SCARA jest oparty na standardowych częściach. Ułatwia to konserwację i zapewnia standardową instalację w szafie (nie jest wymagana żadna niestandardowa obudowa).
- Sposób integracji jest dostosowany do konkretnych aplikacji. Można je dalej modyfikować i rozszerzać, między innymi dzięki modułom IO FlexSlice.
- Ruch jest łatwiejszy do zaprojektowania w środowisku oprogramowania Trio (w tym IEC61131) niż w wielu sterownikach PLC.
- Sterownik Trio można zaprogramować tak, aby sterował jeszcze większą częścią maszyny i integrował różne jej elementy, w tym także dodatkowe osie.
- Połączenie Upstream Ethernet do systemu maszyny / PLC (Ethernet/IP, Modbus TCP, Profinet IO).
- Standardowe napędy DX mogą być używane do innych osi maszyny, dzięki czemu konserwacja i dobór części zamiennych są jeszcze prostsze.
Korzyści Trio Scara:
Integracja – szybki rozwój aplikacji do konfiguracji sterownika i robota za pomocą TrioRPS w ramach oprogramowania Motion Perfect
Projektowanie – jeden system do zaprogramowania, upraszczający rozwój i wszelkie potrzebne przyszłe zmiany produkcyjne
Wydajność – ściśle powiązane działania między osiami robota i maszyny poprawiają jakość i wydajność procesu
Konserwacja – utrzymywanie części zamiennych w jednostce sterującej robota jest uproszczone dzięki zastosowaniu standardowych serwonapędów i silników w celu zminimalizowania przestojów i zmniejszenia kosztów części zamiennych
Roboty SCARA - komunikacja
Pakiet SCARA zapewnia możliwość podłączenia systemów sprężonego powietrza i zasilania elektrycznego za pomocą 15-pinowego złącza D-SUB do pneumatycznych i elektrycznych efektorów końcowych.
Każda oś silnika i kabel enkodera mogą być dostarczane w długościach 1,5m, 5m, 10m, 15m i 20m, co pozwala na różne pozycjonowanie napędów względem robota. Dostępne są także zestawy enkoderów i kabli silnikowych, co daje jeszcze więcej możliwości dostosowania układu SCARA do potrzeb danej aplikacji.
Roboty SCARA - zastosowania:
Roboty SCARA (Selective Compliance Assembly Robot Arm) są szeroko stosowane w różnych gałęziach przemysłu dzięki swojej precyzji, szybkości i sztywności w osi pionowej. Oto ich główne zastosowania:
Montaż precyzyjny – składanie drobnych komponentów elektronicznych, np. układów scalonych, telefonów komórkowych czy zegarków.
Pakowanie i paletyzacja – szybkie sortowanie, układanie i pakowanie produktów, np. w branży farmaceutycznej czy spożywczej.
Manipulacja i transport elementów – przenoszenie małych i lekkich części na liniach produkcyjnych.
Obsługa maszyn – załadunek i rozładunek obrabiarek CNC, pras czy systemów wtryskowych.
Lutowanie i klejenie – precyzyjne nanoszenie kleju lub lutowanie komponentów elektronicznych.
Druk 3D i precyzyjne dozowanie – nanoszenie warstw materiału w technologii druku 3D lub dozowanie substancji chemicznych.
Testowanie i kontrola jakości – przeprowadzanie testów funkcjonalnych i wizualnych, np. sprawdzanie poprawności montażu części.
Dzięki swojej konstrukcji roboty SCARA sprawdzają się tam, gdzie wymagana jest szybka i powtarzalna praca w dwóch płaszczyznach z wysoką precyzją.
Specyfikacja robotów SCARA w ofercie Trio
RX3-400-SR
Zasięg ramienia: 400 mm
| Rozdzielczoæ wyświetlacza | 7*WVA 1024 X 600 |
|---|---|
| LCD k¹t widzenia | 85/85/85/85 |
| Procesor | Quad-core RISC |
| Pamiêæ Flash/ RAM | 4GB/1GB |
| Ethernet | 10/100 Base-T x 2 |
| Port COM | Con.A: COM2 RS-485 2W/4W, COM3 RS-485 2W, CAN Bus Con.B: COM1 RS-232 4W, COM3 RS-232 2W* |
| MPI | TAK |
| Wymiary Szer. X Wys.xG³. | 200,4 X 146,5 X 36,0 MM |
| Wyciêcie monta¿owe | 192 X 138 MM |
| Izolacja zasilania | TAK |
| Pow³oka PCB | TAK |
| Stopieñ izolacji | NEMA4 / IP66 Panel przedni zgody z przepisami |
| Obudowa | Aluminium |
| Pobór mocy | 24±20% VDC |
| Waga | Oko³o 0,8 kg |
| Temperatura pracy | -20°C ~ 55°C |
| Oprogramowanie: | EasyBuilder Pro – V6.07.01 lub póniej |
| Weincloud Dashboard – opcjonalny (Us³ugi chmurowe) EasyAccess 2.0 -opcjonalny |
|
| CODESYS – opcjonalny |
RX6-500-SR
Zasięg ramienia: 500 mm
| Rozdzielczość wyświetlacza | 7*WVA 1024 X 600 |
|---|---|
| LCD kąt widzenia | 85/85/85/85 |
| Procesor | Quad-core RISC |
| Pamięć Flash/ RAM | 4GB/1GB |
| Ethernet | 10/100 Base-T x 2 |
| Port COM | Con.A: COM2 RS-485 2W/4W, COM3 RS-485 2W, CAN Bus Con.B: COM1 RS-232 4W, COM3 RS-232 2W* |
| MPI | TAK |
| Wymiary Szer. X Wys.xGł. | 200,4 X 146,5 X 36,0 MM |
| Wycięcie montażowe | 192 X 138 MM |
| Izolacja zasilania | TAK |
| Powłoka PCB | TAK |
| Stopień izolacji | NEMA4 / IP66 Panel przedni zgody z przepisami |
| Obudowa | Aluminium |
| Pobór mocy | 24±20% VDC |
| Waga | Około 0,8 kg |
| Temperatura pracy | -20°C ~ 55°C |
Oprogramowanie | EasyBuilder Pro – V6.07.01 lub później Weincloud Dashboard (Usługi chmurowe) – opcjonalny EasyAccess 2.0 – opcjonalny CODESYS® * – opcjonalny |
RX6-600-SR
Zasięg ramienia: 600 mm
| Data | Nazwa Imprezy | Ranga | Organizator | Samochód | Miejsce | Klasa | Generalna |
|---|
RX6-700-SR
Zasięg ramienia: 700 mm
| Rezultaty | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Data | Nazwa Imprezy | Ranga | Organizator | Samochód | Miejsce | Klasa | Generalna | |
| 2016 | ||||||||
| 1 | 2016-09-15 00:00:00 | SPAM | KJS | Automobilklub Morski Gdynia | Fiat CC Sporting | I | GOŚĆ | |
| 2 | 2016-10-30 00:00:00 | SPAM | KJS | Automobilklub Morski Gdynia | Fiat CC Sporting | I | GOŚĆ | |
| 3 | 11-12.11.2016 | 7 Rajd Niepodległości | KJS | Automobilklub ORSKI Sopot | Fiat CC Sporting | I | 1 | |
| 2017 | ||||||||
| 4 | 18-19.03.2017 | Monte Karlino | KJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 86HP | III | 2 | 48 |
| 5 | 2017-07-09 00:00:00 | RCP Time Attack | KJS | RCP | Fiat CC 1.2 16v 86HP | DNF | awaria | |
| 6 | 2017-08-12 00:00:00 | RCP Time Attack | KJS | RCP | Fiat CC 1.2 16v 86HP | III | 1000+ | |
| 7 | 14-15.10.2017 | Rajd Żarnowiecki | KJS | Automobilklub Morski Gdynia | Fiat CC 1.2 16v 86HP | III | 2 | |
| 8 | 2017-11-04 00:00:00 | Rally Land Cup | KJS | Automobilklub Rally Land | Fiat CC 1.2 16v 86HP | III | 2 | |
| 9 | 2017-11-11 00:00:00 | Rajd Niepodległości | KJS | Automobilklub ORSKI Sopot | Fiat CC 1.2 16v 86HP | I | 2 | |
| 10 | 18-19.11.2017 | Bytowska Gonitwa | KJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 86HP | I | 2 | 18 |
| 2018 | ||||||||
| 11 | 17-18.03.2018 | Monte Karlino | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 86HP | DNF | awaria | |
| 12 | 14-15.04.2018 | Rajd Kwidzyński | SKJS | Automobilklub Morski Gdynia | Fiat CC 1.2 16v 86HP | III | 2 | 20 |
| 13 | 15-16.09.2018 | Rajd Kołobrzeski | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | DNF | awaria | |
| 14 | 2018-10-14 00:00:00 | II Trening Rally Land | KJS | Automobilklub Rally Land | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | |
| 15 | 17-18.11.2018 | Bytowska Gonitwa | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | 19 |
| 16 | 2018-12-15 00:00:00 | Kryterium Opery | KJS | Automobilklub ORSKI Sopot | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | |
| 2019 | ||||||||
| 17 | 13-14.04.2019 | Rajd Kwidzyński | SKJS | Automobilklub Morski Gdynia | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | 12 |
| 18 | 25-26.05.2019 | Rajd Koszaliński | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | 20 |
| 19 | 1-2.06.2019 | Rajd Ziemii Nowomiejskiej | KJS | Automobilklub Nowomiejski | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | 5 |
| 20 | 2019-07-07 00:00:00 | VIII Trening pod wiatrakami | Stefanicki.pl | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | ||
| 21 | 24-25.08.2019 | Rajd 111 Jezior | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | DNF | awaria | |
| 22 | 14-15.09.2019 | Bytowska Gonitwa | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | DNF | awaria | |
| 23 | 19-20.09.2019 | Rajd Wilka | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.2 16v 111HP | I | 2 | 10 |
| RMPZ 2019 | AK Koszaliński | II | 2 | |||||
| 2020 | ||||||||
| 24 | 2020-02-10 00:00:00 | IX Trening pod Wiatrakami | Stefanicki.pl | Fiat CC 1.4 16v 130HP | I | 2 | ||
| 25 | 22-23.08.2020 | Rajd Koszaliński | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.4 16v 130HP | I | 1 | 10 |
| 26 | 19-20.09.2020 | Rajd Wilka | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.4 16v 130HP | I | 1 | 2 |
| 27 | 17-18.10.2020 | Bytowska Gonitwa | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.4 16v 130HP | I | 1 | 3 |
| 28 | 14-15.11.2020 | Monte Karlino | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Fiat CC 1.4 16v 130HP | I | 1 | 5 |
| RMPZ 2020 | AK Koszaliński | I | 1 | 2 | ||||
| 2021 | ||||||||
| 29 | 26-27.06.2021 | 3. Ecumaster | SKJS | Tarmac Masters | Fiat CC 1.4 16v 130HP | II | TM3 | 8 |
| 30 | 04-05.09.2021 | 3. Turbojulita | RO | Tarmac Masters | Fiat CC 1.4 16v 130HP | II | PRO4 | 19 |
| 31 | 16-17.10.2021 | 4. Rally Radków | RO | Tarmac Masters | Fiat CC 1.4 16v 130HP | DNF | awaria | |
| 2022 | ||||||||
| 32 | 19-20.03. 2022 | 47. Rajd Monte Karlino | SKJS | Automobilklub Koszaliński | Honda Civic Type R 250HP | II | GOŚĆ | 8 |
| 33 | 9-10.04.2022 | 6. Tech-Mol Rally | RO | Tarmac Masters | Honda Civic Type R 250HP | I | PRO2S | 12 |
| 34 | 7-9.05.2022 | 2. Nysa rally | RO | Tarmac Masters | Honda Civic Type R 250HP | DNF | awaria | |
| 35 | 25-26.06.2022 | 4. Ecumaster Rally | RO | Tarmac Masters | Honda Civic Type R 250HP | II | PRO2S | 16 |
| 36 | 03-04.09.2022 | 4. Rally Turbojulita | RO | Tarmac Masters | Honda Civic Type R 250HP | DNF | awaria | |
| 37 | 15-16.10.2022 | 4. Rally Radków | RO | Tarmac Masters | Honda Civic Type R 250HP | III | PRO2S | |
| Tarmac Masters RO 2022 | Tarmac Masters | II | PRO2S |