Silniki liniowe

Silniki liniowe

Silniki liniowe wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie układ ruchu liniowego musi być wydajny, dynamiczny, łatwy do konfiguracji oraz z możliwie minimalnym tarciem. Trzonem systemu napędowego LinMot jest serwowzmacniacz i silnik liniowy.

Silniki LinMot to napęd elektromagnetyczny zawarty w formie cylindrycznej. Ruch liniowy jest wytwarzany wyłącznie elektrycznie bez konieczności połączenia silnika z przekładniami, wrzecionami czy pasami napędowymi. Napęd liniowy składa się z dwóch części: slidera oraz statora. Slider zbudowany jest z magnesów neodymowych, precyzyjnie zamontowanych w cylindrze ze stali nierdzewnej. Na stator składają się uzwojenie silnika, łożyska slidera, czujniki odczytu pozycji i obwodów mikroprocesorów monitorujący silnik.

Wewnętrzny czujnik mierzy oraz monitoruje aktualne położenie silnika liniowego nie tylko w momencie postoju, ale również w czasie pracy. Ewentualne odchylenia są natychmiastowo wykrywane i przesyłane do kontrolera. Silniki liniowe LinMot mogą być dowolnie pozycjonowane w zakresie całego suwu. Zarówno prędkość pracy jak i przyspieszenie jest precyzyjnie kontrolowane. W przypadku bardziej złożonych ruchów, ich profile dowolnie definiowane mogą być zapisane jako krzywe w serwowzmacniaczu i uruchomione przez silnik przy żądanej prędkości.

Cechy silników liniowych:

  • możliwość ustawienia dowolnej pozycji
  • duża dynamika
  • duża żywotność
  • regulowana prędkość
  • monitorowane ruchy
  • regulowane przyspieszenie
  • delikatne ruchy
  • programowalna siła
  • możliwość synchronizacji
  • prędkości do 7,3 m/s i przyspieszenia ponad 780 m/s2 umożliwiają bardzo krótkie czasy pozycjonowania i wysokie prędkości cyklu

Konstrukcja silników liniowych czyni je uniwersalnymi elementami w dziedzinie projektowania maszyn, gdzie są powszechnie stosowane zamiast napędów pneumatycznych i mechanicznych układów krzywkowych. Dzięki silnikom liniowym LinMot oraz ich prostej dokumentacji inżynier ma wszystkie elementy potrzebne do zaprojektowania kompletnych układów napędu liniowego.

Standardowa linia silników

Linia ta może być uniwersalnie wykorzystana, co daje możliwość zastosowania w wielu aplikacjach. Za pomocą kompaktowych napędów można wykonać wiele różnych zadań pozycjonowania w zakresie niskiego napięcia. Rodzina silników obejmuje 3 modele o różnych długościach statora i slidera. Użytkownik może wybrać maksymalną długość suwu 1830 mm oraz maksymalna siłę 1024 N. Elementy silnika są zamknięte, dzięki czemu jest on optymalnie chroniony, nawet w przypadku ekstremalnych zastosowań.

Cechy:

  • dynamiczne napędy
  • szeroki zakres długości suwu
  • dostępne z gniazdem kablowym lub obrotową wtyczką kątową
  • dostępne chłodzenie powietrzem – opcjonalnie
  • szeroki zakres potencjalnych zastosowań w systemach obsługi maszyn oraz konstrukcji systemów
  • silniki wysokiej wydajności

Seria „High Performance”

Seria silników liniowych „High Performance” ma znacznie większą wydajność niż standardowe silniki o tych samych wymiarach. Wynika to głównie z ciągłego udoskonalania uzwojeń silnika i obwodu magnetycznego oraz użycia materiałów o zwiększonych parametrach. Dzięki silnikom „High Performance” użytkownik ma dostęp do prawie dwukrotnej wydajności nominalnej, co przy zachowaniu tej samej formy silnika pozwala na zwiększenie mocy bez potrzeby przeprojektowania maszyny.

Cechy:

  • szczególnie silny obwód magnetyczny
  • zwiększona siła ciągu i przyspieszenie
  • możliwość pracy w wyższej temperaturze
  • dostępne chłodzenie powietrzem – opcjonalnie
  • silniki kompaktowe

Silniki liniowe do użytku w ograniczonej przestrzeni

Ten rodzaj silnika jest najkrótszym w gamie silników liniowych LinMot. Silniki te zostały stworzone specjalnie do pracy w warunkach ograniczonej przestrzeni. Kompaktowy kształt oznacza również, że aplikacje wieloosiowe można wdrażać za pomocą kilku statorów z jednym sliderem na bardzo małej przestrzeni. Aby zapewnić projektantowi możliwie jak najwięcej opcji prowadzenia kabli, silniki te są wyposażone w trzy osłony gniazda kabla: po lewej, prawej i przedniej stronie. Kabel silnika można podłączyć pod pokrywą w celu szybkiego i łatwego montażu.

Cechy:

  • kompaktowa obudowa z minimalną długością statoru 90 mm
  • zintegrowany kołnierz montażowy
  • kabel Plug-in
  • wybieralna pozycja wyjścia kabla
  • do użytku w ograniczonej przestrzeni z aplikacjami wieloosiowymi

Silniki liniowe serii P10

Są to najmocniejsze silniki w ofercie produktów LinMot. Producent dla tej serii opracował całkowicie nową koncepcję opierającą się wyłącznie na technologii 3x400VAC i serwonapędach z bezpośrednim zasilaniem z sieci. W zależności od zastosowania silniki mogą być również zasilane 1×230 VAC.
Wbudowane standardowe interfejsy enkodera zapewniają lepszą integrację napędów ze sterowaniem zewnętrznym. Silniki te mogą być bez problemu sterowane przez napędy dowolnego producenta. Podobnie jak w przypadku mniejszych napędów, silniki serii P10 są wyposażone w obrotowe wtyczki IP67. Rodzina silników P10-54 składa się z kompaktowych, cylindrycznych silników liniowych o średniej mocy wyjściowej. Silniki te przeznaczone są do dynamicznego pozycjonowania lub do zastąpienia pneumatyki. Opcjonalnie wyposażone w enkoder Sin/Cos 1Vpp lub enkoder inkrementalny A/B, mogą być sterowane za pomocą napędów dowolnego producenta.

Cechy:

  • technologia 230VAC i 3x 400VAC
  • siły maksymalne aż do 335 N
  • enkoder LinMot lub enkoder inkrementalny
  • bardzo wysoka dynamika
  • obrotowe złącze TWIN push-pull dla kabli zasilających i enkoderów
  • możliwość kontroli silnika przez standardowe serwonapędy innych producentów
Silnik liniowy LinMot ze stali nierdzewnej serii P10-70

Silniki liniowe serii P10-70

To najmocniejsze silniki LinMot do dynamicznych ruchów liniowych. Mogą być uruchamiane za pomocą napędów dowolnego producenta lub serwonapędów LinMot E1400 i C1400.

Cechy:

  • technologia 3x 400VAC
  • siły maksymalne aż do 561 N
  • bardzo wysoka dynamika
  • oddzielne złącze dla czujnika i kabla zasilającego
  • możliwość kontroli silnika przez standardowe serwonapędy innych producentów

Silniki liniowe typu P04

Te silniki mają wszystkie zalety cylindrycznych silników liniowych i dodatkowo oferują zintegrowaną prowadnicę. Mogą być wyposażane w mechaniczne akcesoria pneumatyki. Sprawia to, że zamiana za siłowniki pneumatyczne jest jeszcze łatwiejsza, ponieważ można zastosować wszystkie znane opcje montażu. Dzięki swobodnemu pozycjonowaniu i przyspieszeniom do 50 m/s2, dynamiczne i precyzyjne ruchy są główną cechą tego typu silnika. Ponadto zintegrowane łożysko przejmuje obciążenia poprzeczne, dzięki czemu proste aplikacje można realizować bez dodatkowych komponentów.

Cechy:

  • siły maksymalne do 572 N
  • skok do 150 mm
  • utwardzony pręt zdolny do przenoszenia obciążenia bocznego
  • połączenie montażowe zgodnie z siłownikiem pneumatycznym ISO
  • zamknięty statora (IP65)
  • idealny do użytku w ciężkich warunkach

Darmowe oprogramowanie

Filmiki instruktażowe

Webinary

Katalogi

Szkolenia

Wsparcie techniczne